SPECIJAL

Zavirili smo na snimanje spota benda FIREWIND

firewind-video-shooting-belgrade-2016
Written by Jovan Ristić
Snimiti spot koji predstavlja omaž epskom filmu „300“ je zahtevan zadatak. Srećom po grčki power metal sastav Firewind, vođa benda Gus G. stekao je saveznika koji je u stanju da oživi legendarnu bitku za Termopilj opisanu u njihovoj novoj pesmi „Ode to Leonidas“. Njihov predstojeći album „Immortals“ u prodaji će se naći 20. januara za izdavača Century Media Records.

Iako Srbija možda nema dovoljno velik mainstream metal bend koji bi nas predstavljao na mapi sveta kada je ova scena u pitanju, ono što imamo i zbog čega Srbija postaje sve češće pominjana među mnogim bendovima i njihovim izdavačima je produkcijski tim iCode. Počevši sa spotom za Deathstars, ovaj tim za pojasom ima oko 70 metal spotova i nebrojeno onih koje su snimili izvođači drugih žanrova. Ne krijem da sam lično veliki fan njihovog rada, o čemu sam i pisao, i oduvek sam maštao da vidim kako jedan spot bendova kao što su Avantasia ili Kamelot nastaju iza kulisa. Srećom ta prilika mi se ukazala, te vam naša ekipa donosi ekskluzivan izveštaj iza scena sa snimanja novog spota benda FIREWIND.

Njihov lider i gitarista Gus G. već je sarađivao sa ovim timom na spotu za pesmu sa svog drugog solo albuma „Brand New Revolution“. Spot za instrumental „The Quest“ obilovao je fantastičnim scenama dočaranim spektakularnim efektima: od džinovskog robo-pauka pravo iz visokobudžetnih Holivudskih filmova do scena koje prete da postanu njegov zaštitni znak, u kojima Gus gitarom ubija protivnike.

„Mislim da ćemo nastaviti sagu kada budem snimao sledeći spot za neki instrumental sa budućeg solo albuma,“ poverava se gitarista. „Pričao sam sa Staćom o tome, moramo da nastavimo avanturu i zadržimo robo-pauka. Ko zna, sledeći spot bi mogao da bude Gus i Robo-Pauk u svemiru,“kroz smeh će Gus.

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

Malo je reći da je Gus bio oduševljen konačnim rezultatom, pa je ovog puta odlučio da sa sobom povede ceo tim koji čini grčki sastav Firewind, koji je osnovao 1998. godine. Bend je odlučio da od našeg tima potraži pomoć pri dočaravanju scena inspirisanih Termopilskom bitkom koja je i glavna tema njihovog predstojećeg konceptualnog albuma simboličnog imena „Immortals“. Za one kojima istorija nije bila najomiljeniji predmet, Termopilska bitka je bila deo Grčko-Persijskih ratova i kroz istoriju inspirisala je mnoga umetnička dela, među kojima je i strip „300“ Frank-a Miller-a kao i istoimena filmska adaptacija koju je režirao Zack Snyder.

„Album se uglavnom bazira na Termopilskoj i bitci za Salaminu, velikoj pomorskoj bitci. Svaka pesma vezana je za tu temu, tako je Kserks tema jedne pesme, Leonida je opevan u drugoj, dok se jedna pesma bavi proročicom iz Delfija. Na primer, pesma ‘Live and Die By The Sword’ opisuje konačnu bitku u kojoj su Persijanci masakrirali Spartance koje je izdao Efijalt,“ otkriva Gus„Dve stvari koje razlikuju ovaj od prethodnih albuma su očigledno to što imamo novog pevača i što je ovo naš prvi konceptualan album,“ nastavlja gitarista. „Što se tiče ostalih aspekata, mislim da ovaj album kombinuje sve elemente po kojima je bend Firewind poznat: rifove, klavijature, aranžmane, vratolomne solaže, duele gitara i klavijatura, snažne refrene i zarazne pesme“.

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

Album „Immortals“ predstavlja veliki povratak benda pet godina nakon njihovog prethodnog izdanja „Few Against Many“, a redove grčkog sastava pojačao je i nemački pevač Henning Basse„Ovo je moja vrsta muzike“ Basse entuzijastično odgovara na pitanje kako se snašao u ulozi frontmena popularnog grčkog sastava. „Sa bendom Sons of Seasons sam isprobavao neke nove stvari, pevao u srednjem opsegu i malo agresivnije. Ovo je čist… ne bih rekao power metal. Ovo je najiskreniji metal na koji sam navikao i koji obožavam“ Pevač nastavlja: „Bilo je vrlo prirodno pevati ove pesme u studiju. Još lakše je bilo zato što je za produkciju bio zadužen Dennis Ward, sjajan producent i još bolja osoba“.

Pored toga što je prvi album na kome je bend pozvao u pomoć producenta sa strane, „Immortals“ je ujedno i prvi konceptualni album grčkog sastava, a tema je više nego prikladna. Gus otkriva kako su došli na ideju da priču baziraju upravo na Grčko-Persijskom ratu: „Pričali smo o tome pre par godina. Naš basista Petros Christodouldis je zapravo to predložio. To je ipak naše nasleđe i naša istorija. Mnogi su zasnovali albume na toj temi, Amerikanci, Britanci, Šveđani ili ko god, a nikada Grci. Možda i jesu, ali ne svetski priznati bendovi kao Firewind. Pričali smo o tome dosta dugo, ali onda smo otišli na trogodišnju pauzu a ja sam se posvetio solo materijalu. Međutim kada smo se ponovo okupili počeo sam da prikupljam ideje pa smo ovu vratili na dnevni red. “ Gitarista dalje objavšnjava: „Znao sam da imam dobru muziku, ali kada je trebalo razmišljati o tekstovima i čime će se oni dođavola baviti pričao sam sa bendom i zaključili smo da treba ideju o Termopilskoj bitci i Grčko-Persijskim ratovima ozbiljnije razmotrimo.“

Međutim, album je vrlo lako mogao da bude samo tematski, ne i konceptualan. Gus se priseća: „U početku smo se igrali sa idejama, razmišljali o tome da snimimo album o slavnim grčkim vojskovođama. Jedna pesma bi bila o Aleksandru Velikom, jedna o Leonidi ili Ahilu. Ali smo suzili temu i zadržali se na priči koja je inspirisala ‘300’ i bitci za Salaminu.“ Pevač Henning, otkriva da mu tema nije toliko strana iako ne deli nasleđe kao ostatak benda: „U detinjstvu sam imao prilike da čitam priče o grčkim ratovima. Naš tadašnji učitelj nam je pričao malo manje nasilne verzije tih priča, bez krvi i takvih stvari.“

Snimanje je već bilo u punom jeku kada smo stigli u studio. Jedna od onih zgrada koje biste lako promašili (kao što zapravo i jesmo) da je ne odaje brujanje gitara koje se tek jedva razaznaje u tišini predgrađa. Domaćini su nam dali određene ruke da prošetamo po studiju, te smo tu priliku rado iskoristili da vidimo kako gitarista Gus G. snima svoj deo posla za danas. Odeven u crnu scensku uniformu, sa crnom šminkom preko pola lica Gus prosto zrači autoritetom dok uživljen u ulogu potpaljuje masu koju ovog puta ne čine hiljade pomahnitalih fanova već svega par kamermana, režiser i mi. „Dajte mi par minuta da se presvučem“ pozdravlja nas gitarista pun elana.

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

Dok smo sedeli u predsoblju, klavijaturista Bob Katsionis pripremao se da sledeći zakorači pred veliko zeleno platno. Na sredini te radioaktivno-zelene sobe stajale su njegove klavijature, okićene borbenim kopljima, zastavama i replikama drevnih spartanskih štitova. Kada smo ugledali ovu postavku iz stopa smo znali temu spota. Ta krvavo-crvena boja nepogrešivo asocira na estetiku filma „300“. I dok se na televizoru vrti spot benda Bring Me The Horizon, nismo mogli a da ne razmenimo par reči o muzici i bendovima poput Mastodon i Ghost. O čemu bi inače gomila metalaca pričala?

Sa sprata silazi Gus koji je jedva dočekao da se izvuče iz radnog odela. U majici dugih rukava i džinsu, gitarista nam se pridružio i uključio u priču o metal spotovima. „Sve što vam padne na pamet neko je manje-više već snimio. I mi smo snimili dosta spotova, mnogo dobrih spotova u kojima nastupamo. Ali i sa tim su bendovi preterali. Mislim da ljudi žele da vide nešto više, nešto drugačije. Svi žele da vide prenapucan spot ili brzo izgube pažnju. Ali za bilo koji spot, ne samo za metal spotove, treba vam dobar bend.“

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

A šta čini dobar metal spot? „Kožna odeća, gitare koje bodu oči i sva ta sranja. Mogao bih da odgovorim ovako kliše. Ali mislim da dobar spot treba da ima dobru estetiku. Ili ako ćete da pucate na kič, budite 100% iza toga. Mnogo ljudi misli da je Firewind kičast bend; ja mislim da je to kompliment. Ako mislite da smo u tom fazonu i radimo to kako valja i do kraja, sjajno!“

„Kao što sam pomenuo, snimamo konceptualan album. Ne radimo to za mase, već za ljude koji vole te stvari. Ako volite metal, mačeve, bitke i soliranje onda je ovo spot za vas. Ali smo snimili sve to na dobar način. Uvek pazim na snimanje, kako se odvija režija, snimanje i kadriranje, da li su specijalni efekti dobri ili jeftino sranje. Ili ono kada pevač i gitarista izgledaju super, a ostatak benda izgleda kao da ste pokupili beskućnike sa ulice,“ Gus kroz smeh nastavlja sa pričom. „Svi moraju biti na istom novou i tako i nastupiti. Bend i ekipa, režiser i montaža, svi zajedno učestvujemo u konačnom ishodu spota.“

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

Dok smo pričali o svemu tome, kroz glavu mi je prošlo pitanje „zbog koga to radite?“ Nekada su metal spotovi bili izuzetno važan instrument u promociji benda, kada ste za novi bend mogli da saznate isključivo putem emisija kao što je „Headbanger’s Ball“. Sada su šanse da se jedan ovakav spot zavrti na televiziji ravne nuli. Ipak, videli smo da je Metallica izuzetno mnogo truda uložila u promociju svog novog albuma upravo ovim metodom, objavljujući spotove za svaku pojedinačnu pesmu sa istog. Prema tome, da li su metal spotovi format prošlosti? Gus misli da je odgovor negativan: „Mislim da je YouTube sjajna platforma. Danas imamo toliko mnogo slobode i ne moramo da strepimo da li će nas neki kanal odbiti zbog golotinje, ili previše ovoga ili onoga. Naravno, i YouTube ima svoja pravila, ali u suštini tu možete da radite šta poželite. Mislim da je dobra platforma, kao i Facebook i mnoštvo drugih sajtova gde možete da predstavite svoje spotove ovih dana. Postoji mnogo načina da doprete do ljudi. Ne morate da pratite bilo kakav format, radite šta želite sa potpunom umetničkom slobodom, i to je po meni sjajno!“

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

Nismo mogli ni da izbegnemo da pitamo šta ih je to nateralo da se vrate našem timu i povere im estetiku svog novog spota. „Ovo je drugi put da sarađujem sa timom iCode, i zaista je lagano,“ odgovara Gus„Moj jedini izazov je bio da dobro nastupim, nisam morao da brinem o bilo čemu pored toga. Ivan i njegov tim znaju tačno kakve scene snimaju, iz kog ugla, šta kada nastupa. Ne zajebavaju se i ne improvizuju ‘hajd sada da probamo ovako ili ovako’. Nema improvizacije, sve je već zacrtano. Kada uđemo od nas se očekuje da nastupamo i da ostatak prepustimo njima. Onda kada vam pošalju konačan rezultat budete u fazonu ‘u, jebote’ i imate sjajan spot. Tako je prošlo snimanje spota za pesmu ‘The Quest’, a izgleda da će isto biti i večeras.“

Gitarista nastavlja, ne krijući oduševljenje: „Zaista su odlično pripremljeni, tačno znaju kako će koji ugao na kraju izgledati. Kao da već vide konačan spot pred očima. Sa Ivanom nema diskusija tipa ‘možda bih mogao da odradim ovo’, već ti lepo kaže ‘stani tu i radi to’. Zna šta mu treba od vas, što je izuzetno važno.“

firewind-video-shooting-belgrade-2016-photo-vladislav-stankovic

Firewind video shooting in Belgrade, photographer Vladislav Stanković

Dok smo mi ćaskali, sa druge strane zida klavijaturista Bob Kastionis završio je svoj deo snimanja, a na red došao Henning Basse, novi pevač sastava. Nakon što mu je trežiser Ivan Čolić veoma slikovito objasnio gestikulaciju i šta mu tačno od njega treba, Basse se prepustio ulozi frontmena ispred zelenog ekrana. Pitao sam ga kako izgleda pevati bez mikrofona i bez publike. „Već sam snimao ispred zelenog ekrana sa bendom Sons of Seasons, ni tada  nisam imao mikrofon. Treba se navići na to, ali posle nekog vremena je prilično lako. Morate naučiti gestikuliranje i glumiti.“

Neko bi pomislio da će nam se pesma „Ode To Leonidas“ nakon toliko preslušavanja smučiti kako je puštana sa razglasa mnogo puta tokom snimanja. Ipak, pesma nam se tako urezala pod kožu da smo imali utisak kao da smo je već mnogo puta čuli, pa smo nastavili da je pevušimo i kasnije, tokom ostatka večeri.

Nakon što su svi članovi benda snimili svoje deonice došao je red na Spartance. Odeveni u zaista impresivne kostime, momci su trijumfalno umarširali u studio kako bi snimili svoje scene, koje su razumljivo bile mnogo zahtevnije od onih koje je snimao bend. Nažalost nismo ostali do kraja kako bi prisustvovali snimanju fantastičnih borbenih scena, ali smo ostali dovoljno dugo da zavirimo u brifing i saznamo neke detalje koji se odvijaju iza kamera. Detalje koje ovom prilikom ipak nećemo podeliti, pošto ipak jedan deo ove magije treba da ostane iza scena, gde i pripada.

Pogledajte kako izgleda završen spot:

O autoru

Jovan Ristić

Editor

Contact
jovan@hardwiredmagazine.com

Ostavite komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.