SPECIJAL

TOOL – 10,000 i još jedan dan

Written by Jadranka Balaš

Od poslednjeg albuma benda TOOL prošlo je više od decenije. Skoro 12 godina. 143 meseca. Tačno 4337 dana, ako vam se više sviđa tako. Predugo je izraz koji najadekvatnije opisuje koliko čekamo novo izdanje, ali nismo odustali. Još uvek mu se nadamo. Da li ste se ikada zapitali zašto? Zašto je baš njihov novi album najiščekivaniji album ikada? Nemam oodgovore na ova pitanja, bar ne konkretne. Njihova muzika i sklop neverovatnih ličnosti kakve jesu govore za sebe.

Paul D’Amour Adam Jones hteli su da se oprobaju u filmskoj industriji, Maynard James Keenan je studirao vizuelnu umetnost, i zajedno sa Danney-em Carey-om nastupao za comedy rock bend Green Jelly. Sticajem okolnosti upoznali su se i osnovali svoj bend koji je ubrzo postao vođa alternativnog pokreta 90ih. Bend je zasnovan na temeljima lakrimologije, učenju posvećenom suzama i plakanju. Verovanju da biće samo kroz bol, fizički i emotivni, može da raste i pređe na viši nivo postojanja.  Ako se nikada niste udubljivali u tekstove benda i njihovo skriveno značenje, možda je sada vreme da to uradite.

Za samo ime benda dugo se smatralo da potiče iz ovog verovanja, ali je Keenan ubrzo sve razuverio na sebi svojstven način: Tool je upravo to kako i zvuči: veliki ku*ac, ključ, mi smo vaše oruđe, koristite nas kao katalizatore u procesu pronalaženja šta god da je to što želite da nađete, ili šta god pokušavate da postignete.“ Prvi EP „Opiate“ stigao je posle dve godine. Prvi video za pesmu „Hush“ bio je šamar u lice cenzuri. U videu članovi benda pojavljuju se nagi, genitalija pokrivenih „parental advisory“ nalepnicama i ustima prelepljenim selotejp trakom. Buran i snažan početak o kojem se dugo pričalo.

Prvenac je došao godinu dana kasnije. „Undertow“ je doneo drugačiju dinamiku i još kontroverze. Neposredno pred nastup u Garden Pavilion-u u Holivudu bend je saznao da prostor pripada Sajentološkoj crkvi što se kosi sa etikom benda o tome da  “osoba ne treba da prati sistem verovanja koji ograničava njen razvoj kao ljudskog bića.” Veći deo nastupa Keenan je proveo blejeći publici kao ovca. Ovim postupkom sve je objasnio. Video za singl “Prison Sex” koji se bavi temom zlostavljanja dece a režirao ga je Adam Jones, sledeći se našao na meti cenzure, a Keenan-a  je MuchMusic zamolio da govori u ime benda na saslušanju. Odgovor je bio “zlatni” status ploče već u septembru 1993. godine. U septembru 1995. bend je počeo sa pisanjem novog album i pretrpeo prve i jedine promene u postavi. Paul D’Amour je napustio bend a na njegovo mesto je došao Justin Chancellor.

„Ænima“ je stigla u septembru 1996. Bend ga je posvetio preminulom komičaru Bill-u Hicks-u, njihovom velikom prijatelju. Bill je prilikom jednog njihovog koncerta nagovorio 10 000 ljudi u publici da traži njegovo kontaktno sočivo, koje mu je navodno ispalo. Svi su se dobro zabavili. Ovo je bila samo jedna u nizu šala benda, nekada i nisu bile tako smešne, kao kad je webmaster objavio da su tri člana benda u kritičnom stanju nakon saobraćajne nesreće. Ova vest je dobila veću pažnju nego što su očekivali. Nikada više nisu izveli tako nešto. Novi album doneo je još cenzure, pravnu bitku sa izdavačkom kućom i kao krunu svega Grammy nagradu. Nešto se ovde ne uklapa zar ne?

U januaru 2001. bend je najavio album naziva „Systema Encéphale“ zajedno sa listom od 12 pesama. U to vreme glasno su se protivili digitalnoj distribuciji jer ona direktno utiče na bendove čija karijera zavisi od prodaje ploča. „Mislim da postoji mnogo industrija koje zaslužuju da budu uništene. Oni koji su pogođeni MP3 formatom nisu ni kompanije ni biznis, već umetnici, ljudi koji pokušavaju da pišu pesme“, izjavio je Keenan. Sad vam je jasno da je ovaj naslov albuma bio lažan a i zašto se bend još jednom poigrao sa fanovima. „Lateralus“ je ako je ikako moguće postigao još veći uspeh od prethodnika. Zauzeo je prvo mesto na Billboard Top 200 i pokupio još jednu Grammy nagradu. Na dodeli su se zahvalili Satani a Chancellor je govor završio sa „I want to thank my dad for doing my mom.“ Prevod za ovo vam nije potreban, lepše zvuči baš ovako izvorno. A i komentar „i mi smo“ je pretpostavljam suvišan.

Za 15 godina karijere Tool su stvorili ne armiju fanova nego pravu sektu koja je podivljala više nego ikada kada je novi album procureo u javnost. Naravno da je ovo bio još jedan troll benda. Bend se slatko nasmejao u studiju igrajući „Guitar Hero“. Opet smo naseli. Prvi singl „Vicarious“ pušten je u etar 17. aprila 2006. „10,000 Days“ je brzinom svetlosti osvojio svetske top liste i u prvoj nedelji prodat je čak u pola miliona primeraka. Naslov se odnosi na orbitalni period planete Saturn ili kako je Keenan objasnio: „Vreme za koje imaš priliku da se transformišeš iz prethodnog oblika i pustiš znanje i iskustvo da ti obasjaju put, napustiš stare navike i prigrliš novi život.“ Suština postojanja. Negde se navodi i da je naslov albuma direktno povezan sa Maynard-ovom majkom, koja je u vreme snimanja albuma bila u komi.

Ili je proročanstvo. Novi album najavljuju od 2008. godine i samo što nije stigao. Ako je „10,000 Days“ bio na bendu svojstven način da nam kaže za koliko će peti album stići onda nam ostaje još samo 5882 dana čekanja. Pokušali smo da ih požurimo na razne načine, „tool meme-i“ preplavljuju internet svakodnevno. Pijuckajući vino koje je sam napravio u svom vinogradu Maynard se na sve to slatko nasmejao i nazvao nas retardima. Pa, ne možete da ga krivite. „Die hard“ fanovi umeju da budu baš naporni. Znam po sebi. Ali i dalje čekamo. Da li je to zbog genijalne muzike, spoja rock zvuka i umetnosti koju malo njih ume da iznese, audio-vizuelnog doživljaja koji kao da je sa druge planete, oštrog kritičkog stava i spiritualne poetike isprepletane uvrnutim smislom za humor, ili svega zajedno, ne znam. Ali znam da i dalje čekamo. I čekaćemo. 10 000 i još koji dan više ako treba.

Piše Jadranka Balaš

O autoru

Jadranka Balaš

Editor

Contact
jadranka@hardwiredmagazine.com