Priča o bendu AVANTASIA počinje kao bilo koja druga bajka, sa mladim protagonistom ne tako drugačijim od tebe. Zamislite dečaka iz malog mesta u Nemačkoj koji se svim silama trudi da ostvari svoj san i postane frontmen popularnog heavy metal benda. Ime tog dečaka je Tobias Sammet. Nakon mnogo godina Sammet se vinuo u slavu zajedno sa kolegama iz benda koji su osnovali kao dečaci nazvanog Edguy. Kada su osnovali bend sa samo 14 godina, članovi benda su bili pod uticajem daleko poznatijih zemljaka iz benda Helloween, ali i klasičnim bendovima kao što su AC/DC, Iron Maiden, Magnum i Kiss. Power metal legende Timo Tolkki i Hansi Kursch pomogli su bendu da postane jedan od najperspektivnijih power metal sastava nakon objavljivanja drugog albuma Vain Glory Opera, a posebno trećeg albuma Theater of Salvation. Ali to nije bio vrhunac Sammet-ovih ambicija. No verovatno ni sam nije slutio da će to što planira promeniti pejzaž heavy metal muzike u nadolazećim decenijama.
„Sećam se“, Sammet objašnjava, „bilo je to početkom 1999. godine. Bilo mi je dosadno u autobusu na turneji sa svojim glavnim bendom, a oduvek sam sanjao da snimim sjajan projekat sa prijateljima. Tako da sam tada krenuo da pišem i komponujem materijal. Međutim možete zamisliti koliko rada je bilo potrebno i na koliko sam prepreka naišao kada je prvi deo albuma ‘The Metal Opera’ objavljen tek 20 meseci kasnije.“
Naravno, Sammet govori o projektu koji će dobiti ime Avantasia, spajanjem reči Avalon i Fantasia. Uz zeleno svetlo tadašnjeg izdavača AFM Records, Tobias je počeo sa radom na svom najambicioznijem projektu do tada: metal operi na kojoj će se gostovati neki od Sammet-ovih omiljenih muzičara. Od svih njih verovatno najupečatljiviji je najverovatnije bio Sammet-ov idol i bivši pevač nemačkih power metal pionira Helloween – Michael Kiske.
Kao što možda znate, u to vreme Kiske nije želeo da ima ikakve veze sa heavy metal scenom. U bendu Helloween ga je zamenio Andi Deris nakon što je otpušten zbog kreativnih razlika sa ostalim članovima. Razočaran u zlo koje je postalo sastavni deo imidža mnogih heavy metal bendova, Kiske je pristao na Sammet-ov predlog samo zbog upornog dosađivanja mladog pevača.
„Najteže je bilo ubediti Michael Kiske-a. Sada je lako zato što se znamo godinama, ali tada je bilo drugačije. Morao sam da ga ubedim pre nego što smo uopšte razgovarali. Ali na kraju nije bilo toliko strašno.“
Sammet je ubedio legendarnog frontmena da se priključi ambicioznom projektu, ali samo pod uslovom da gostuje pod pseudonimom: Ernie. Međutim, fanovi nisu bili zavarani i od prvih nota njegovog prepoznatljivog falseta u pesmi „Reach out for The Light“ znali su da se pevač vratio onome što najbolje radi – pevanjem bombastičnih, melodičnih heavy metal himni.
Michael Kiske se u intervjuu za Metal Blast priseća trenutka kada mu je mladi pevač prišao sa predlogom da mu se pridruži u projektu: „Kada me je Tobi pozvao bio sam u nekoj anti-sve fazi i nisam bio raspoložen za tako nešto, ali mi se on svideo. To je do njegovog stava, uporno me zvao telefonom i to mi se svidelo. Sada mi je jako drago što sam rekao da, zato što zaista uživam u tome. Ali tada sam bio sit svega, tako da sam mu rekao OK, ali moraš da me zoveš Ernie.“
Ali Kiske nije bio jedini zvučni gost na debi albumu. Sammet je regrutovao igrače iz najpoznatijih power metal sastava tadašnje scene. Osnovu benda činili su Henjo Richter (Gamma Ray) na gitari, Markus Grosskopf (Helloween) na basu i Alex Holzwarth (Rhapsody) za bubnjevima. Rotirajući tim gostujućih pevača tada su činili David DeFeis (Virgin Steel), Oliver Hartmann (At Vance), Bob Rock (Axel Rudi Pell), Bob Catley (Magnum), Andre Matos (Angra), Kai Hansen (Gamma Ray) i Sharon Den Adel (Within Temptation).
Avantasia je objavila dva albuma u to vreme, power metal remek dela pod imenom „The Metal Opera“, prvi i drugi deo. Albumi su bili konceptualni i pratili protagonistu Gabriel-a Laymann-a, mladog člana Dominikanskog reda. Radnja je smeštena u 17. vek, a priča govori o lovu na veštice u kome je učestvovao i Gabriel dok njegova polusestra Anna Held nije optužena za veštičarenje. Uprkos upozorenjima njegovog mentora Jakob-a (koga igra David DeFeis), Gabriel čita zabranjenu knjigu. Zbog toga je zatvoren u ćeliju, gde ga sreće druid Lugaid Vandroy (koga igra Michael Kiske), koji upoznaje junaka sa čudesnim svetom pod imenom Avantasia u kome obitavaju vilenjaci, patuljci i druga mitska bića. Knjiga koju je Gabriel pročitao je sedmi deo ključa koji grupa sveštenika želi da odnese u toranj u centru sveta Avantasia, kako im je zauzvrat obećano svo znanje tog sveta. U događajima koji slede, Gabriel kvari njihove planove i uspeva da spase hiljade zarobljenih duša i svoju polusestru uz pomoć druida, koji žrtvuje svoj život kako bi to ostvarili.
Iako albumi nisu opera po standardnoj definiciji, svaka pesma opisuje drugi događaj u priči. Prvi deo albuma je tipični power metal album sa izraženim simfonijskim delovima, dok drugi pokazuje prve naznake evolucije zvuka. Sammet je na ovom albumu dodao dosta uticaja kao što su symphonic rock 70-ih i 80-ih godina, a najočigledniji uticaj su Jim Steinman i Meat Loaf. Dragulj ovog duplog izdanja je 14-minutni ep „The Seven Angels“ koji se našao na drugom delu albuma, sa kompleksnim aranžmanima i tekstom koji je ključan za priču. Sammet objašnjava: Seven Angels je pesma koja kombinuje mnogo stilova rock i metal muzike. Volim taj Meat Loaf deo pred kraj, klasične strofe u stilu 70-ih, i refren je himničan. Na pesmi je umalo gostovao i legendarni Ronnie James Dio, ali s obzirom da je pevač odbio ulogu zamenio ga je Oliver Hartmann (At Vance).
Iako su albumi dobili sjajne recenzije i pokrenule lavinu sličnih, doduše manje uspešnih projekata, Sammet je odlučio da zatvori vrata ka tom svetu. Umesto toga, vratio se radu sa svojim matičnim bendom Edguy koji je ogromni uspeh projekta njihovog pevača lansirao u slavu, nakon čega su izdali nahvaljeni album Mandrake. Kako je Sammet objasnio u intervjuu za naš portal, „Avantasia je oduvek zasenjivala bend Edguy još od albuma ‘The Metal Opera’. Taj album je bio ogroman uspeh i bez njega album ‘Mandrake’ benda Edguy ne bi bio toliko uspešan.“ Bend je potpisao novi ugovor za izdavačku kuću Nuclear Blast, otisnuo se na brojne svetske turneje I objavio izuzetno popularne albume Hellfire Club i Rocket Ride. U međuvremenu, o projektu Avantasia nije bilo ni reči.
Međutim, Sammet i Sascha Paeth, novi producent benda Edugy, u tajnosti su radili na projektu koji nije imao ime do kraja 2006. godine kada je Sammet objavio da se Avantasia vraća sa albumom planiranim za 2008. godinu. Kako bi fanovima predstavio novi zvuk, Sammet i ekipa su objavili EP izdanja „Lost in Space“, prvi i drugi deo. Sammet se prihvatio bas gitare po prvi put nakon albuma „Vain Glory Opera“ iz 1998. godine, dok je Paeth preuzeo ulogu gitariste. Eric Singer iz sastava KISS se našao za bubnjevima. Ovo nije bio njegov prvi izlet u bendu Avantasia, kako je prethodno svirao na poslednjoj pesmi drugog dela albuma „Metal Opera“, „Into the Unknown“. Bend je snimio spot za pesmu „Lost in Space“ u Beogradu, a pesma se našla na vrhu nemačke i švedske liste najboljih 10 singlova za 2007. godinu.
Sammet-u su se ponovo pridružili Bob Catley i Michael Kiske, i pored njih na EP izdanjima se po prvi put predstavio norveški pevač Jorn Lande koji će postati stalan igrač u timu. Treći album supergrupe pod nazivom „The Scarecrow“ objavljen je 25. januara 2008. godine. Na njemu se našla impresivna lista gostiju među kojima su Roy Khan iz benda Kamelot, Kai Hansen and Henjo Richter iz benda Gamma Ray na gitarama, Amanda Somerville and Jorn Lande. Međutim, najveće iznenađenje bio je shock rock ikona Alice Cooper koji je pozajmio svoj talenat jezivoj pesmi „The Toy Master“. Naravno, to što je u bendu bio Singer, koji je prethodno svirao sa Cooper-om, je svakako pomoglo. Na kraju, Sammet-ov zemljak iz daleko popularnijeg benda Scorpions, Rudolf Schenker, snimio je gitare za pesmu „I Don’t Believe in Your Love“, na kojoj je za vokalom Oliver Hartmann.
Sammet je ovog puta hteo da stvori priču koju će svako moći da tumači drugačije u poređenju sa prethodnim izdanjima. Glavni lik albuma „The Scarecrow“ je neimenovani protagonista, pomalo anti-socijalan lik sa posebnim darom da može da oseti vibracije muzike. Mučen neuzvraćenom ljubavlju, protagonistu pod svoje uzela figura nalik Mefistu (koga tumači Jorn Lande), koji ga ubeđuje da dar iskoristi kako bi se proslavio. Toy Master (koga glumi Cooper) mami ga slavom i bogatstvom, te protagonista kreće na put slave, preispitujući svoju odluku pri kraju albuma dok besciljno luta.
How could I know, how could I know
That I’d Get Lost in Space to Roam Forever…
„The Scarecrow“ se našao među 20 najbolje prodavanih albuma u Evropi ubrzo nakon objavljivanja. Album je nagrađen u kategoriji za Najbolju rock produkciju od strane Nemačke Asocijacije inženjera zvuka. Sva priznanja koja je album stekao nisu prošla nezapaženo, te su organizatori najvećeg metal festivala Wacken Open Air pitali Sammet-a da projekat predstavi na bini po prvi put i predvodi festival. Iako je u početku bio neodlučan, Sammet je na nagovor Paeth-a okupio tim muzičara i otisnuo sa na turneju koja je brojala 13 datuma u nešto više od mesec dana. Bend je svirao na prestižnim festivalima u Češkoj, Švedskoj, Mađarskoj i Nemačkoj. Bend Avantasia nastupio je ispred više od 450,000 fanova za samo par nedelja. Sammet se priseća: „Albumi sa slavnim gostima se stalno snimaju, ali mislim da niko nije video ovakav projekat na putu oko sveta na binama na tri različita kontinenta u samo par dana.“
Pevaču su se pridružili Sascha Paeth i Oliver Hartmann na gitarama, kolega iz benda Edguy, Felix Bohnke za bubnjevima, producent i kompozitor Michael Miro Rodenberg na klavijaturama, Robert Hunecke na basu, te Amanda Somerville i Cloudy Yang na pomoćnim vokalima. Impresivnu listu gostujućih vokalan činili su Jorn Lande, Bob Catley i Andre Matos iz sastava Angra, te Kai Hansen koji je u par navrata igrao ulogu koju je na albumu igrao Alice Cooper.
Iako je Sammet tvrdio da će ovo biti prva i poslednja turneja, Avantasia je objavila još četiri albuma i imala još toliko uspešnih svetskih turneja. Turneja koja je pratila albume koji su nasledili „The Scarecrow“, „The Wicked Symphony“ i „Angel of Babylon“ povela je bend na klupsku turneju širom sveta. Na ovoj turneji se nakon dugo vremena na bine vratio Michael Kiske, koji je tom prilikom ponovo imao priliku da nastupa sa bivšim kolegom Kai Hansen-om. Nakon toga se Hansen pridružio bendu Unisonic u kome je Kiske pevao. Turneja nazvana „The Metal Opera Comes to Town“ („Metal Opera dolazi u grad“) brojala je 12 datuma sa koncertima koji su trajali skoro tri sata. Ali to je priča za drugi jubilej.
The Scarecrow je predstavljao novo poglavlje u životu projekta. Kao sa svakim drugim projektom ove veličine, svaki album i turneja bi mogli biti poslednji, a da je „Metal Opera“ bila poslednja ostali bi uskraćeni za godine sjajne muzike i neverovatnih koncerata. Kako Sammet sam kaže: „Sa bendom Avantasia najuzbudljivije je to što nikada ne znate da li će se ponovo desiti. Šta god da se desilo u prošlosti uvek se desilo pod pretpostavkom da je jedinstveno i da će možda biti poslednji put da se dešava. Ništa ne uzimamo zdravo za gotovo. Možda je tužno, ali tako stvari stoje i nažalost to je ono što čini celu priču oko benda Avantasia tako krhkom i predivnom.“
[…] sam bio izuzetno srećan kada je Sammet 2007. najavio povratak benda Avantasia, iako je prethodno izjavio kako su albumi „The Metal Opera“ početak i kraj te priče. […]