SPECIJAL

Skrivena značenja omota albuma (drugi deo)

skrivena-značenja-omota-albuma-deo-02
Written by Hardwired Crew

Od kako je rock muzika krenula da osvaja svet, omoti su bili veoma važan deo albuma. Znate onaj osećaj kada pustite album na CDu ili vinilu i provedete to vreme slušajući i gledajući u kompletan omot i time pružite sebi mogućnost da zaokružite celu priču nekog albuma. Mi ćemo u nekoliko nastavaka da vam ispričamo priču o omotima koje smo odabrali kao zanimljive.

Beastie Boys – Licensed to III (1986)

beastie-boys-lisenced-to-ill-1986

Beastie Boys su 80-ih godina važili za nepristojne, sirove i „party-crashing“ princeze hip hopa. Ali ispod te površine se nalazio mračan i pomalo čak satiričan senzibilitet. Na primer, himna ovog benda „(You Gotta) Fight For Your Right (To Party)“ je bila šala namenjena da ismeje pesme kao što su „Smokin’ in the Boys Room“ benda Motley Crüe i „I Wanna Rock“  glam rock benda Twisted Sister. Ta pesma se pojavila na albumu „Licensed to Ill“ čiji omot je takođe u šaljivom maniru. Njihov producent Rick Rubin je objasnio da je on, dok su pravili album, pročitao biografiju benda Led Zeppelin – „Hammer of the Gods“ u kojoj je video fotografiju privatnog aviona benda Led Zeppelin i odmah mu se javila ideja za omot albuma. Naime, Beastie Boys su tada bili samo tamo neki momci ali on je želeo da i oni imaju svoj privatan avion. Želeo je da i oni budu deo tog „većeg od života“ rock’n’roll stila života, u njihovom sarkastičnom stilu. I upravo zato se na omotu ovog albuma nalazi zadnji deo aviona, dok se na celoj slici vidi da taj isti avion udara u liticu planine. A s obzirom da su Beastie Boys bili poznati po svom šaljivom izražavanju, još jedna poruka se nalazi na ovom omotu. Ako obratite pažnju, serijski broj aviona na slici je „3MTA3“ koja u odrazu u ogledalu ispisuje reči „EAT ME.“

Led Zeppelin – House of the Holy (1973)

led-zeppelin-houses-of-the-holy-1973-cover

Nakon što je video omot albuma „Argus“ benda Wishbone Ash, koji je uradila kompanija Hipgnosis, gitarista benda Led Zeppelin, Jimmy Page je odmah zamolio osnivača Hipgnosisa Aubrey Powell-a danapravi omot sledećeg albuma njegovog benda. Page tada još uvek nije imao ideju za naziv albuma i odbijao je da opiše stil tekstova i muzike, već je predložio da se nađu za par nedelja da se dogovore o svemu, jer je očekivao da već zna kakav su oni bend. Jedna od skica koje je Powell prezentovao je bila vizuelizacija kraja knjige Artura Klarka „Kraj detinjstva“. Na slici su se nalazila deca Zemlje koja ustaju iz vatre i odlaze u svemir. Deca koja se propinju napred su Robert Plant-a podsetila na impozantne bazaltne stene u Severnoj Irskoj, čuveni Prolaz Divova. Nekoliko nedelja kasnije, organizovali su snimanje upravo na Prolazu divova, koje je uključivalo nagu decu, u pratnji roditelja.

Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)

pink-floyd-wish-you-were-here-1975-cover

Već pomenuti Aubrey Powell i njegova kompanija Hipgnosis, su često radili sa bendom Pink Floyd, i on je upravo bio idejni tvorac omota za album „Wish You Were Here“. Powell je tematiku tekstova pesama sa ovog albuma video kao priču o neiskrenosti i odustvu, a muzičku industriju kao zver koja zapravo uzima žrtve, baš kao što je bivši gitarista benda Pink Floyd, Syd Barrett, koji bend napustio 1968. godine zbog problema sa mentalnim zdravljem, a koji je zapravio bio i inspiracija za pesmu „Shine on You Crazy Diamond“. Ekipa Hipgnosisa je želela da te misli porenese na omot ovog albuma i na neki način da se podsmeva muzičkoj industriji tako što će bukvalno vizualizovati to kako ih „opelješe.“ Predložili su dva biznismena koji sklapaju dogovor, od kojih je jedan bukvalno zapaljen i gori. Unajmili su statistu kog su zapalili i fotograf je zabeležio ovu legendarnu fotografiju iz petnaestog pokušaja.

The Black Keys – Brothers (2010)

the-black-keys-brothers-2010-cover

Ponekad možeš da prodaš nešto ako jednostavno kažeš šta je. Dizajner albuma „Brothers“ je brat bubnjara benda Back Keys, Michael Carney. On je došao na ideju da samo stave reči na omot, kada je bend odlučio da urade nešto drugačije od standardnih omota albuma koje su prethodno radili. Michael je predložio da samo napišu „Ovo je album benda Black Keys. Naziv ovog albuma je Brothers““ i sve to na crnoj pozadini. Smatrao je da će sirov i jednostavan omot reflektovati senzibilitet muzike koju Black Keys stvaraju, bluz roots rock. Kako muzika ovog benda često ima uticaj muzike iz davnih vremena, tako i ovaj omot evocira uspomene na omot albuma legende bluza Howlin’ Wolf-a pod nazivom „The Howlin’ Wolf Album“ iz 1960. godine, na kojem je crnim tekstom na beloj pozadini pisalo „Ovo je novi album Howlin’ Wolf-a. Njemu se ne sviđa. On nije voleo ni svoju električnu gitaru na početku.“

Tool- 10,000 Days (2006)

tool-10000-days-2006-cover

Tool svakako zadovoljava svakog ko voli malo žešći zvuk. Njihova muzika je kompleksna a tekstovi pomalo neobjašnjivi, kao da je Judas Priest otišao na fakultet. Shodno tome i omoti albuma ovog benda su kriptični i čudni kao i njihove pesme. Umetničko delo koje se nalazi na omotu njihovog albuma „10,000 Days“ iz 2006. godine prikazuje jedno jezivo, pomalo antičko lice sa mističnim očima. Ako se malo bolje zagledate, videćete 3 lica, kao one slike optičkih varki, ali sa više egzistencionog straha. Omot ovog albuma je deo slike Mreža Postojanja psihodeličnog slikara Alex Gray-a, koji je svoju inspiraciju crpio iz halucinacija izazvanih LSD-em i Meskalinom. Sam omot ne znači ništa posebno, ali je sam umetnik rekao da svaki put kada neko uzme bilo koju od droga, vizualizuje ovu sliku na veoma simboličan način.

Pripremila Jovana Gavrilović

O autoru

Hardwired Crew