IZVEŠTAJI SA KONCERATA

Lee “Scratch” Perry & Mad Professor u Beogradu – Isus je pravio reggae muziku

Written by Nenad Pekez

Za njega bi se moglo reći da je producent, muzički inovator i legenda, ali ništa manje mistik, a u mojoj slobodnoj interpretaciji i vudu vrač, ali ako bismo pitali Li “Skreč” Perija lično, on bi verovatno jednostavno rekao: “Ja sam ludak”. Nikada se nije uklapao i nikada to nije ni želeo. Nikada nije ništa radio samo zato što se nešto od njega očekivalo, pa čak ni po cenu materijalnog. Nikada nije ugušio u sebi one instikte sa kojima smo svi rođeni, ali koji u većini ljudi bivaju ugušeni školskim sistemom i procesom “odrastanja”. Konformizam prezire i zato u svojoj devetoj deceniji života pravi turneje po svetu i puni koncertne prostore. U sklopu još jedne turneje, Li Peri i još jedan “ludak”, Mad Professor, obišli su i Beograd. Nakon 16 godina od poslednje ceremonije.


U kojoj meri Li Peri prezire uklapanje u bilo kakve norme i očekivanja najbolje je pokazao u zlatnim godinama svog rada kada je do temelja spalio sopstveni studio. U Black Ark studiju zabeležena je jedna od najinovativnijih era muzike ikada, ali jednom kada je energija počela da se menja i urušava, Peri je stavio tačku na to. “Previše stresa je bilo na Jamajci, sve vreme”, rekao je Peri u jednom intervjuu mnogo godina kasnije. “Svi su želeli novac, svi su želeli da budu plaćeni. Svi su imali probleme i želeli da im ja rešavam njihove probleme. Niko mi nije dao ništa, ljudi su samo uzimali sve. Svi uzimaju ovo, svi uzimaju ono. Tako da se atmosfera u studiju menjala, nije bilo kao nekada. Tada sam odlučio da napravim žrtvu, jer energija više nije bila dobra”. Ovo se desilo 1979. godine. Danas kada Peri ima 82 godine i dalje pokazuje koliko je tvrd orah. Imali smo prilike i lično da se uverimo u to kada je tokom nastupa u SubBeernom centru zapretio da će prekinuti ceo nastup ako se  ne ugasi cigareta koju je jedan fan zapalio u prvim redovima. “Da li je to gandža?!”, upitao je Peri zbunjeno, “Ako je cigareta, napolje. Izbaci cigaretu, prekinuću nastup. Alergičan sam na cigarete, one su ubile Boba Marlija”.

Na malobrojnim video snimcima na kojima je Li Peri zabeležen kako radi u Black Ark studiju, ali i kroz opise mnogih kolega i muzičara, vidi se da Peri nije puno rečima objašnjavao, već je svojim telom, čudnim pokretima, plesom i mimikom pokušavao da približi kakvu muziku očekuje i kako sve treba da zvuči. Nikada nije bio zapravo čovek koji je umeo da nešto iskaže na način na koji su „civilizovani“ ljudi navikli. Tako i kada govori, ili peva tj. recituje na nastupima, on to radi kroz igru reči, tonova, artikulacija i akcenata, pokušavajući da uskladi tu igru sa muzikom i gruvom. Vrlo često značenja reči nisu ključna, iako onda kada jesu, Peri će to reći dovoljno jasno da ga svi razumeju, kao tokom uvodne pesme “Open the Door”: “Otvorite svoj um, otvorite svoje srce…”.

Nakon toliko godina provedenih u studiju i na nastupima, i toliko decenija provedenih sa muzikom, obojica Peri i Profesor postali su jedno sa muzikom. Ležernost koju su imali na nastupu jednostvno dolazi sa iskustvom i graniči se sa ležernošću koju svi imamo svakodnevno, dok idemo u pekaru da kupimo hleb, recimo. Tako je Profesor jeo krekere i pio šampanjac usput dok je komotno nameštao zvuk i puštao zarazne reggae i dub zvuke od kojih su se tresli zidovi SubBeernog centra. U isto vreme, Peri je takođe pio šampanjac zajedno sa Profesorom, s vremena na vreme palio ogromne splifove i u jednom momentu i zatražio od organizatora da mu donesu njegov sir (verovatno Švajcarski, s obzirom da tamo živi) koji je i podelio sa ljudima u prvim redovima.


Mnoge predstave koje možemo imati o nastupima generalno, razbijene su u paramparčad. To je jedan od razloga zašto ovaj duo privlači toliku pažnju širom sveta i zašto je SubBeerni centar 1. aprila bio krcat. Iako je čitav koncert bio ispraćen popriličnom opuštajućom atmosferom, bio je tu taj jedan momenat, neposredan i neponovljiv. Bez neposrednog razloga, svi prisutni su sa podignutim šakama u vis i iz dna stomaka svim snagama pozdravili i zahvalili se Periju na svemu što je ovaj uradio za rege, i muziku uopšte, i svemu što još uvek radi. Istovremeno, bio je to odraz poštovanja prema njegovoj energiji, odlučnosti i posvećenosti koju malo umetnika i ljudi uopšte uspeva da dostigne u nečemu što radi.


Među malobrojnim razumljivim momentima Perijevog recitovanja, provukao se i stih “Isus je pravio reggae muziku”. Aludirajući na uskršnje praznike, ali pre svega na moć i mistiku reggae muzike i tako jednostavnog bazičnog ritma kojim pulsira ceo svet. I oduvek je pulsirao.

“Novac dolazi i novac odlazi
Ljubav dolazi i ljubav odlazi
Ljudi dolaze i ljudi odlaze
Ali ja ostajem.
Lee ‘Scratch’ Perry, Upsetter“

Nastupu Li Perija i Profesora prethodio je 45-ominutni nastup Hornsman Coyote Soundsystema. Nemanja Kojić je jedan od retkih, rekao bih i jedini domaći umetnik koji je imao priliku da u studiju radi sa legendarnim Perijem (album “Back On The Controls”, 2014), tako da je ova podrška bila sasvim prirodna i očekivana.

Li Peri na svoj jedinstveni način poziva publiku na svom Fejsbuk profilu da poseti nastup u Nemačkoj.

Fotografije: studio Foto Mrvica. Ostatak fotografija pogledajte ovde.

About the author

Nenad Pekez

Journalist

Contact
nenad@hardwiredmagazine.com