Taj dan kada sam upoznao ICED EARTH, jedan od svojih omiljenih bendova, bio je izuzetno vreo. Toliko vreo da čak ni hladno pivo nije pomoglo. Iako sam mislio da ne može biti vrelije, nisam računao na blještave reflektore koji su osvetljavali studio nadomak Beograda. Vođa benda Jon Schaffer i pevač Stu Block pomno su posmatrali dok je novi gitarista Jake Dreyer snimao svoje scene. „Ćao, mi smo grupi devojke,“ rekao sam Jon-u dok mi je stiskao ruku. „Mi smo najbolje što su mogli da vam nađu,“ našalio sam se ne bih li probio led. Nije baš prošlo onako kako sam zamišljao. Prokleti bili YouTube motivacioni govornici što su me naučili suprotno.
Jon je bio izuzetno ljubazan i poklonio nam malo svog vremena da proćaskamo uprkos gustom rasporedu snimanja koje su dodatno pogoršali odloženi letovi na putu ovde. Neustrašivi vođa benda, ili Shaka Zulu kako ga od milošte zovu njegovi saborci, pričao je sa nama o novom albumu, potrebi za spotovima u današnjoj industriji, njihovoj novoj bazi operacija i promenama koje je ona donela u njihovom radu, novom albumu projekta Demons & Wizards i još ponečemu.
Vaš novi album „Incorruptible“ je objavljen pre više od mesec dana. Kako ste zadovoljni reakcijama? U jednom od prethodnih intervjua si izjavio da je album poseban, da li misliš da su kritika i fanovi prepoznali to?
Jon Shcaffer: Da, definitivno. Reakcije su i više nego pozitivne. To je kul, jako smo zadovoljni time.
Imali ste prilike da neke od ovih pesama predstavite uživo, da li misliš da na albumu ima pesama koje će zaslužiti stalno mesto u vašim listama?
Jon: Mislim da će biti bar tri ili četiri pesama u setu. Fanovi uvek odlučuju o tome. Pratimo njihove reakcije i znam da ćemo imati bar pet ili šest pesama sa novog albuma tokom turneje. Verujemo da su dovoljno jake da to zaslužuju.
Jake Dreyer je novi gitarista benda, kako se uklopio u ostatak? Na koji način je doprineo oblikovanju albuma „Incorruptible“?
Jon: Jake je ušao u bend kasno tako da je već sve bilo komponovano kada je došao na audiciju. Ali je doprineo solažama, koje su neverovatne. Zvuče ubitačno dobro i mislim da je njegov stil bliži metal zvuku nego stil koji je negovao Troy Seele. Troy je odličan muzičar, i ume da svira bluegrass, hard rock, blues, metal i sve ostalo. Ali Jake-ovo srce je u metalu, i to se čuje.
U Beogradu ste snimili spot za pesmu „Black Flag“. Niste objavili nijedan spot sa prethodnog albuma, zašto šte se sada odlučili na taj potez?
Jon: Bilo je pravo vreme za to. Maurizio iz benda Kataklysm mi je preporučio ovu ekipu. Pokazali su mi scene iz spota benda Ex Deo i bile su neverovatne. Snimili smo jedan spot za pesmu „Dystopia“, ali nismo za album „Plagues of Babylon“. Zapravo smo snimili spotove za pesme „Peacemaker“ i „Cthulhu“ sa tog albuma, ali nismo ih izdali zato što nisu bili baš dobri. A u sred toga smo promenili i bubnjara i imali zamene dok je Brent Smedley bio van benda. Zaista nisu bili dobri spotovi koliko me sećanje služi pa smo odlučili da ih ne objavimo.
Da li misliš da su spotovi i dalje važan deo scene s obzirom da metal skoro da ne dobija prostora na televiziji?
Jon: Ne znam čoveče. O tome se radi, nikada nisam bio fan snimanja spotova. Ali ovo je posebna prilika zato što mislim da će biti stvarno kul i ima dobru priču iza sebe. Tako da ako ikada budemo ponovo hteli da radimo spot, ovako ćemo ga raditi. Imam dobar osećaj o ishodu iako nismo ništa konkretno videli, ali sudeći po onome što ova ekipa može da uradi mislim da će biti jako kul. Ali ne znam koliko su spotovi važni. Pretpostavljam da jesu za preglede na sajtu YouTube, ali muzika se više ne reklamira kao nekada. I ne znam koliko to pomaže promociji. Verovatno da donekle pomaže, ali ne znam kako bih to izmerio.
Objavili ste i par lyric video spotova pre izdavanja albuma, tako da pretpostavljam da je i to dobar vid promocije. Bolje imati zvaničnu verziju pesme na internetu nego raznorazne loše snimke.
Jon: Da, mada meni to toliko ne smeta. To je nešto za izdavačke kuće. Oni žele te preglede. Oni dobijaju veći deo novca od toga.
Zašto ste odabrali da oslikate ovu pesmu?
Jon: Svi mislimo da je ova pesma Iced Earth klasik. I tema pesme leži uz nas i naš stil života. I svi su smatrali da je to ta pesma, čak i naš menadžment. Dosta ljudi misli da je ona hit na ovom albumu. Jasno, od lyric videa najveći hit bila je pesma „Raven Wing“. Ali ovo je bio pravi potez za nas. Imamo dosta jakih stvari na albumu. Možda snimimo još jedan spot kako bi dodatno promovisali album. Ali želeli smo da objavimo ovu pesmu kada budemo objavili i datume turneje po Americi.
Moram da se složim sa opštim mišljenjem, „Raven Wing“ je neverovatna pesma. Definitivno moj favorit na albumu. Mogla se lako naći na bilo kom od vaših legendarnih albuma.
Jon: Hvala ti čoveče. Jako je dobra pesma.
Jedna ogromna stvar o kojoj sam želeo da pričam sa tobom je to što ste izgradili svoju bazu operacija koja sadrži studio, kancelarije i još štošta. Kako ste došli na ovu ideju, i kako se do sada pokazala?
Jon: To je nešto što sam planirao da uradim već par godina, i da, bio je odličan izbor. Apsolutno! To će učiniti proces snimanja albuma neverovatnim zato što ću biti svoj na svome. Već zvuči sjajno, bubnjevi zvuče neverovatno na ovom albumu. A to je uvek jedna od najvećih prepreka, doći do dobrog zvuka bubnjeva. Studio je sjajan, kao i kontrolna soba. Imam još posla da dovedem do studio do toga da tamo mogu da radim miks. Ali trenutno je dobar studio za snimanje. Imati bazu operacija stavlja nas u položaj da budemo nezavisniji, što je ono čemu stremimo. Kako vreme prolazi i uz sve promene u muzičkoj industriji, imati sve pod jednim krovom smanjuje naše troškove, daje nam više kontrole i više slobode.
Da li misliš da ćete u nekom trenutku objavljivati albume nezavisno od izdavačkih kuća?
Jon: O, da. Definitivno ćemo moći. Mislim da je to sledeće. Sledeći naš ugovor biće mnogo drugačiji od svih do sada. I dalje ćemo raditi sa izdavačkim kućama, ali više u domenu marketinga. To neće ličiti na trenutni robovlasnički model muzičke industrije, ti dani su prošlost.
Kada smo kod marketinga, nesumnjivo je postao ogroman deo muzičke industrije. A sa usponom Interneta, nikada nije bilo lakše ili dostupnije baviti se marketingom. Međutim, kada pomenete marketing mnogim bendovima, odmah se razdraže i povezuju marketing sa izdajom. Koliko misliš da je marketing važan za starije i nove bendove danas?
Jon: Izuzetno je važan i ne mora da znači da ste se time prodali. Marketing može biti autentičan i iskren. Ali morate imati neki plan. Dosta je troškova kada se bavite ovim. Znam neke ljude koji su izuzetno u zabludi oko toga kako ovo funkcioniše. Ali letovi koštaju, putovanja brodom koštaju, a moramo i da jedemo. Tako da morate imati marketinški plan, sada više nego ikada. Zato što više ne možete da zavisite od novca od prodaje albuma kao nekada, što znači da su i budžeti manji nego ranije. I zaista morate skapirati kako da se izdvojite od ostalih. Neverovatno je važno.
Što se mene tiče, uvek sam se trudio da to bude preko ilustracija i insistirao da imamo zaista moćne omote bez obzira na to ko je zadužen za njih. I to je jedna od stvari koje zaista dobro radimo. Znam da sam pionir toga da za svaku pesmu imate poseban omot, što smo uradili na albumu „Horror Show“, a sada to mnogi rade. Na novom albumu smo zaista nadmašili sebe zato što su bar sedam od deset slika mogle biti omot albuma. Tim koji je bio zadužen za ilustracije uradio je neverovatan posao.
Ali morate biti autentični šta god da radite. Zato što ako niste onda ste bliži tome da se prodate i pozirate, radite nešto što ne predstavlja vas. To je druga stvar.
Još nešto što sve češće viđamo je popularnost bendova kao Ghost i Babymetal koji imaju neki poseban fazon. Šta misliš o tome, da li bendovi danas moraju da prodaju takve fore pored muzike kako bi se izdvojili?
Jon: Nisam baš tip za to, mada sam fan benda Ghost tako da nisam ni protiv toga. Ako je to nešto što je autentično, pošto nemam bolji izraz za to, onda je kul. Očigledno, postoji doza teatralnosti u tome što mi radimo, ali Iced Earth je oduvek bio metal bend. Ono što vidite je ono što jesmo. I na bini i van nje, mi smo iskreni tipovi. Živimo za ovo zato što je deo nas. Naš bivši menadžment hteo je da smisli neku sličnu foru za nas, nešto zbog čega ćemo se izdvojiti. Rekao sam im: „Ne, muzika je ono čime se mi bavimo. Nećemo da budemo deo toga.“
Ali da li je tako lakše mladim bedovima, zato što mnogi od njih nude isti zvuk. Ranije smo imali albume na kasetama i ništa drugo što bismo slušali dok ne izližemo te kasete. Sada ima toliko nove muzike na Internetu, možda je bendovima teško da se probiju drugačije.
Jon: Da, i to je istina. Ali ako pišete dobre pesme, unesete srce i dušu u to što radite, ljudi će prepoznati kvalitet.
Pre desetak godina bilo je jako teško uhvatiti bend Iced Earth u Evropi, osim po većim festivalima. Sada ste konstantno na turneji. Koliko je za vas to važno danas i koliko vam je stresno, zato što ste definitivno dosta napredovali na tom polju. Bili ste samo u Evropi pet ili više puta od objavljivanja albuma „Dystopia“.
Jon: Da, definitivno više. Dosta vremena smo provodili na turnejama i uvek radimo turneje i po Evropi i Americi. Poslednjih par ciklusa su bili duži, posebno u Evropi. Umesto da posećujemo isključivo Centralnu Evropu i Britaniju ili Skandinaviju, počeli smo da pravimo turneje i po Istočnoj Evropi. Posetili smo Srbiju prvi put kada smo promovisali album „Dystopia“ i opet tokom turneje posle „Plagues…“ albuma. I svirali smo u dosta zemalja, takođe po prvi put u Sarajevu tokom „Plagues…“ turneje. Svirali smo u Kini, Izraelu i Rusiji.
Ali dosta je stresno, čoveče. Nema sumnje. Teško je za telo i mnogi ne mogu ono što mi radimo. Izduvaju se posle dva dana putovanja, a mi smo na putu po dva ili tri meseca. Malo se odmorimo pa se vraćamo na put. Ali usvojićemo malo drugačiju filozofiju ubuduće, fokusirati se na kvalitet a ne kvantitet nastupa. Zato što nam teško pada. Bili smo totalno izmoreni pred kraj „Plagues…“ turneje. Pored toga, tu je moj problem sa vratom i sva ta sranja koja su se izdešavala.
Sve to uzima svoj danak i bili smo jako izmoreni, ali verujem da se sve desilo baš onako kako je trebalo. Kada smo otišli na pauzu kako bi izgradili bazu operacija, to je zasigurno osvežilo bend. I to se čuje. Kada smo snimali album „Plagues of Babylon“ svirali smo na festivalima vikendima u Nemačkoj. Iza sebe smo imali dve masivne turneje jednu za drugom. Izdavačka kuća nam je dala tri meseca da završimo album od prve do poslednje note. Taj album je dobar, ali mislim da nije jedan od najboljih u našem katalogu, iako ima dosta jakih momenata. Ali to je bio jedan od razloga zašto sam odlučio da sebe više ne stavljam u takve situacije i da izgradim sopstveni studio. Nismo želeli da tako snimamo. Želimo da izdvojimo više vremena u fazi pred-produkcije i tokom snimanja i imamo više uticaja na konačni ishod. Radili smo sa tri različita studija kada smo snimali „Plagues of Babylon“ u Nemačkoj. To je bila noćna mora. Dok nismo stigli do mastera, taj lik je neverovatan. Ali ostatak je bio jako naporan. Tada sam sebi obećao da se to nikada više neće ponoviti (smeh).
Pomaže što si sam svoj šef.
Jon: Već sam imao svoj studio. Tamo smo snimili „Crucible of Man“ i „Framing Armageddon“, kao i pred-produkciju za album „Dystopia“. Ali taj prostor sam prodao. Pritom, to nije bila baza operacija, samo prostor gde sam snimao. Ali ovo je definitivno više od toga. Čak smo izgradili i zidove kako smo želeli kako bi imali bolju kontrolu nad zvukom.
Da li misliš da bi mladi bendovi mogli da prate isti model i okrenu stvari u svoju korist?
Jon: Da, mislim da je neizbežno i da će se to desiti. Ako želite da preživite i uspete u ovoj igri, ne samo da preživljavate, morate da budete svesni onoga što dolazi. Dobra stvar u metalu je to što je na njega najmanje uticala promena u prodaji, zato što veliki broj ljudi i dalje želi fizičku kopiju. A i ploče se vraćaju na velika vrata. Videli smo to u Americi i u Evropi. Ploče će uvek biti tu ali ponovo postaju vrlo popularne, što je kul.
Još jedna stvar koja me jako obradovala je to što si izjavio da radite na novom materjalu za projekat Demons & Wizards, koji ste pokrenuli ti i Hansi Kürsch iz benda Blind Guardian. Kako je došlo do toga?
Jon: Pričamo o tome godinama, ali smo se sada zapravo posvetili tome. Počeli smo da radimo na novom albumu. Bilo je jako teško uskladiti obaveze, ali definitivno ćemo to uraditi. Ne mogu da kažem kada će biti gotov, još uvek smo na početku procesa. A ja sada imam novi album a Hansi radi na albumu klasične muzike, snima u studiju. Nadam se da će album biti gotov 2018. ili najkasnije 2019. godine. Već smo snimili dve pesme i jako su kul. Imam još jedan instrumental na kome Hansi tek treba da radi.
Kao što sam rekao, kada god bude imao vremena. Teško mi je da se koncentrišem na komponovanje kada se stalno šetam do Evrope i nazad. Ovo je moj četvrti put u Evropu za šest nedelja. Prilično je intenzivno. Tako da je teško koncentrisati se na to, ući u meditativno stanje kako bih se povezao sa muzikom. Želim da novi Demons & Wizards album bude ubica, želim da ga uradim kako valja. Tako da ćemo se time verovatno baviti kada budemo imali veće rupe u rasporedu, kako bih mogao da se u potpunosti skoncentrišem. Zato što ako kod kuće provedem samo nedelju dana, neću biti u elementu za komponovanje. Ne mogu tek tako to da uključim.
Kako će novi album zvučati sudeći po onome što ste već snimili? Obojica ste dosta sazreli kao kompozitori od poslednjeg albuma.
Jon: Još uvek je rano da predvidim, i ne znam kako će Hansi pristupiti tekstovima. To je njegov domen. Pomažem mu kada god mu je pomoć potrebna, napisao sam tekstove za par pesama. Što se tiče muzike, zapravo je jako drugačija ali znam da će biti… to smo Hansi i ja, to će biti sledeći korak. Biće potpuno autentično, toliko ti mogu reći. I ja jedva čekam da čujem kako će zvučati.
Da li ste razmišljali o turneji sa bendom Blind Guardian?
Jon: Pričali smo o tome. Teško je, ali verujem da će se jednog dana desiti. Bilo bi sjajno uraditi tako nešto u nekom trenutku, možda za godišnjicu. Sledeće godine slavimo 30 godina postojanja benda Iced Earth, od trenutka kada smo promenili ime. Ali 2021. godine će biti godišnjica prve turneje sa bendom Blind Guardian. To bi bilo jako kul. Ali videćemo, sve se vrti oko budžeta i rasporeda.
Da li imate neke planove za proslavu 30 godina rada benda? Možda neki poseban album?
Jon: Ne mislim da će biti posebnog albuma, ali ćemo probati da organizujemo poseban nastup. Nisam siguran kako će to izgledati. Tek pričamo o tome.
[…] one koji ne znaju, Purgatory je prvi bend koji je vodio Jon Schaffer, alfa i omega daleko popularnijih Iced Earth. Ovo EP izdanje sastoji se od ponovo snimljenih […]