INTERVJUI IZDVAJAMO

Joakim Brodén, SABATON – „Znamo da su Srbi patriote“

Written by Jovan Ristić

Ukoliko ste fan heavy metal muzike, ime SABATON vam verovatno budi asocijaciju na rafale bombastičnih ritmova i pevljivih melodija prožetih tekstovima o nekim od najinteresantnijih konflikata u istoriji. Osim ako niste prethodne dve decenije proveli u nekom rovu, sigurno ste čuli neke od njihovih instant hitova kao što su „Ghost Division“, „Primo Victoria“ ili „Last Dying Breath“ inspirisanu govorom majora Dragutina Gavrilovića.

Nakon što su nastupali kao zvezde nebrojenih festivala i rasprodali koncerte širom planete, Sabaton su se povukli u svoj bunker kako bi komponovali svoje predstojeće izdanje „The Great War“ koje će se pojaviti ovog jula za izdavača Nuclear Blast. Tim povodom, u ovom intervjuu frontmen sastava Joakim Brodén otkrio nam je više o albumu i temama koje pokriva, šta misli o njihovoj popularnosti u Srbiji, video igrama, podučavanju istorije i drugim temama.

sabaton-interview-band-2019

Vaš novi album nosi ime „The Great War“ i u prodaji će se naći 19. jula 2019. godine za Nuclear Blast Records. Tema albuma je očigledno Prvi svetski rat, ali me zanima da li album prati određeni koncept ili pokriva kolekciju najuzbudljivijih i najvećih bitaka i događaja tokom ovog perioda?
Joakim Brodén: To nisu čak ni najuzbudljivije bitke, već kolekcija onih koje su nama bile najinteresantnije, o najinteresantnijim pričama i ljudima. Hteli smo da sklopimo pravi koncept od svega, ali je bilo teško.

Bez obzira kako smo pokušali da okrenemo priču, nailazili smo na probleme kao na primer kako da slušaocu pružimo dobro iskustvo kroz priče koje želimo da opevamo. Kada pokrivate neke duže dogaćaje, kao što je bitka za Verdun koja je trajala 303 dana, ne znate gde da počnete radnju. Da li na početku ili kraju bitke? Ako pevamo o Crvenom Baronu, gde da počnemo – kada je ušao u rat ili tokom događaja koji su se odigrali u ratu? Tako da smo morali da se suočimo sa činjenicom da ćemo album morati da tretiramo kao kolekciju priča iz Velikog rata ukoliko želimo da alubum bude što je bolji.

sabaton-interview-joakim-01

Intervju sa bendom Sabaton 2016. godine  | Photo: Marko Ristić

Verujem da većinu naših čitaoca interesuje sledeće pitanje, pa ću odmah preći na njega. S obzirom na veliku ulogu koju je Srbija igrala u ovom ratu, pa i početku istog, da li neka od priča pokriva našu istoriju tokom Velikog rata?
Joakim: Bolje da se sakrijem, ali ne – nema ničeg specifično vezanog za Srbiju. Naravno, to ne znači da smo vas zanemarili ali nijedna pesma nije specifično vezana za vašu istoriju. Za svaku pesmu koju snimimo postoje dve koje nije moguće snimiti. Takođe, na svaku pesmu koju smo snimili dolazi oko deset priča koje ostanu neispričane. Nekada muzika određuje temu, zato što nam je bitno da muzika i tekst govore kroz iste emocije.

Daću ti dva primera. Da si me pitao pre godinu dana, bio bih siguran da ćemo obraditi ove teme, ali se nisu ni našle na albumu. Bio sam siguran da ćemo opevati Brusilovljevu ofanzivu ili Harlemske paklene borce. Harlemski pakleni borci je jebeno najbolje ime za metal pesmu ikada. Tako da se to često dešava.

Kada smo radili na prošlom albumu „The Last Stand“, nismo bili sigurni da li ćemo snimiti ‘Last Dying Breath’. Sa druge strane, neke priče za koje sam bio siguran da će biti na albumu nisu se tu našle. Tako da nažalost, primorani smo da dosta priča zapostavimo.

Da li ste očekivali reakciju srpske publike kada ste snimili „Last Dying Breath“? Zbog te pesme ste se našli na svim nacionalnim frekvencijama, u vestima, kvizovima, u časopisima što se nije desilo ni jednom bendu, osim možda sastavima kao Iron Maiden ili Metallica.
Joakim:
Čuo sam za nešto od toga. Veruj mi, znamo da su Srbi patriote. Mislili smo da je to fantastična priča i morala je da se nađe na albumu. Znali smo i da će biti fenomenalno izvoditi tu pesmu u Srbiji. Ali da budem potpuno iskren, nismo ni sanjali da će reakcija biti tako intenzivna.

sabaton-1-live-belgrade-2013-photo-marko-ristic-810x539

Sabaton u Beogradu | Foto: Marko Ristić

Kulminacija svega desila se na vašem poslednjem koncertu u Srbiji koji je bio spektakularan po svim merilima. Jedan od najvećih metal koncerata kojih se sećam u Srbiji. Čega se sećaš kada je u pitanju to iskustvo?
Joakim: Bilo je jako zabavno, ali sećam se i da sam bio nervozan. To je bio prvi put da smo izveli „Last Dying Breath“ uživo. To je nešto što me uvek čini nervoznim, a posebno što smo tu pesmu izveli u Srbiji. Ne bih želeo da to sjebemo, ako znaš na šta mislim. Bilo je jako zabavno i sjajno što smo imali taj govor na početku pesme, što nije slučaj na albumu. Ne razumem srpsku verziju, ali sam čitao prevode i mogu ti reći da je to jako inspirativan govor.

Apsolutno. Vratimo se na novi album. Šta mi možeš reći o snimanju albuma, da li ste nešto promenili ovog puta?
Joakim: Da i ne. I dalje smo koristili bubnjeve za bubnjeve i gitare za gitare (smeh). Ali ovog puta za produkciju je bio zadužen Jonas Kjellgren. Radio je sa nama na drugim stvarima kao što su bonus pesme i obrade, a pomogao nam je i na par koncertnih albuma. Takođe je i bio zadužen za master poslednjih par albuma koje smo snimili. Tako da nam je dao malo drugačiji pristup produkciji. I to mi se svidelo. Sviđaju mi se i Jonas i Peter (Tägtgren), ne bih rekao da je jedan bolji producent od drugog. Ali kada je u pitanju ovaj album i atmosfera na njemu, Jonas je bio pravi izbor.

sabaton-interview-joakim-02

Intervju sa bendom Sabaton 2016. godine  | Photo: Marko Ristić

Pre dve godine ste nastupali sa simfonijskim orkestrom na festivalu Masters Of Rock u Češkoj. Da li je to imalo uticaja na novi album, u smislu da ste poželeli da radite sa orkestrom i na albumu?
Joakim: Ne. Mislim, imamo dosta orkestralnih elemenata u našoj muzici, ali ne baš. Oduvek sam želeo da radim na nekom orkestralnom projektu, ali postoji ograničenje u smislu da ne možete da nalepite orkestar na rock bend tek tako. U nekim slučajevima to zvuči dobro, ali druge pesme ne funkcionišu najbolje sa dodatkom orkestra.

U našem slučaju, primetili smo to nakon albuma „Carolus Rex“ koji smo snimili sa orkestrom. S obzirom da je album već izuzetno orkestralan, epičan i filmski, imao je dosta žičanih i orkestralnih instrumenata. Naravno, u tim slučajevima to funkcioniše. Ali u slučaju pesme „Ghost Division“, nisam siguran koliko je orkestar radio u službi pesme.

Na primer, u Plzenu u Češkoj smo pre samo par nedelja imali hor na bini, hor od 20 pevača. I to je potpuno imalo smisla, s obzirom da nema mnogo bendova koji koriste toliko mnogo horova kao mi (smeh). Nije kao da nam je trebalo opravdanje zašto to radimo. To je prirodno – Sabaton koristi dosta horova. Zato možemo da pozovemo veliki vojni hor u uniformama da nam se pridruži na bini i peva, i to će samo doprineti boljem iskustvu za sve. 

Neposredno pre objavljivanja novog albuma, početkom godine ste pokrenuli svoj YouTube kanal pod imenom Sabaton History. Šta mi možeš reći o tom iskustvu i dodavanju nove dimenzije vašoj muzici, čime ste tehnički postali multimedijalan bend?
Joakim: Multimedijalan bend (smeh)…

S obzirom da širite polje delovanja na više od muzike… 
Joakim: Apsolutno, Da budem iskren, to je naš san koji smo napokon ostvarili. Pre mnogo godina Pär i ja smo razmišljali kako bi bilo sjajno da uradimo dokumentarac o našim pesmama, ili nešto slično tome. Tokom prethodne turneje, ljudi sa YouTube kanala The Great War pozvali su Pär-a da priča o nekim pesmama koje smo snimili o Velikom ratu, čudnog mi čuda. Ovo je prvi album koji smo posvetili Velikom ratu, ali smo imali pesama na tu temu i ranije.

Tako je Pär otišao u Beč i Berlin gde se emisija snimala. Videli smo kako je to sjajno ispalo i koliko je ta ekipa upoznatija sa istorijom od nas. Tada smo počeli da sumnjamo da možemo da ostvarimo taj san. I gle čuda, godinu i po kasnije smo uspeli.

Moram reći, od svih projekata koje imamo kao što su Sabaton krstarnje ili Sabaton Open Air festival, ovo je nešto najzabavnije van komponovanja i nastupa na bini. Naučim nešto novo svaki dan i svaki put kada radimo na epizodama. Mislio sam da vladamo materijom, ali ovi ljudi su tako dobri. Tokom svake epizode naučim tri ili četiri stvari koje nisam znao ranije.

sabaton-interview-hardwired-2019

Definitivno je edukativan kanal i šalje dobru poruku fanovima. Sjajan način da vaše fanove i fanove heavy metal muzike upoznate sa istorijom i obrnuto, da zaljubljenicima u istoriju predstavite Sabaton, što se sigurno desilo.
Joakim: Da, pokušavamo i jedno i drugo. Slažem se sa time što si rekao. To je sjajan način da heavy metal fanove zainteresujemo za istoriju i u isto vreme pokušamo da pridobijemo ljude koji vole istoriju kojima bi Sabaton mogao da se svidi zbog našeg istorijskog pristupa, i zarobimo ih u svoju mrežu laži (smeh). 

Verovatno si video meme sa vašom slikom na kome piše kako je Sabaton bolji nastavnik istorije od nastavnika istorije istorije.
Joakim: 
Evo o čemu se radi: mi možemo da biramo delove istorije o kojima ćemo da pevamo i koje ćemo da podučavamo. Jadan nastavnik mora da prati školski plan i udžbenike. U tome leži veći deo problema. Istoriju čine priče, a priče su zabavne. Kako onda jebeno istorija može biti dosadna? Ali nekako, mnogim školskim sistemima je to pošlo za rukom.

Dok god klinci uče o istoriji, to je jedino važno. Iz istorije možemo da naučimo dosta o greškama koje pravimo danas.
Joakim: 
Slažem se. Ali gledajući na stvari, vidim da jedina stvar koju možemo da naučimo iz istorije je to da ljudi nisu sposobni da uče iz istorije.

Nažalost, i to je istina. Nazad na novi album, da li postoji neka pesma koju bi izdvojio sa njega?
Joakim:
Kada pričamo o analiziranju novog albuma, ja sam verovatno najgora osoba za tako nešto kako na njemu radim već skoro godinu dana. Pažljivo slušam sve i tražim probleme, što je opis posla kada radite miks. Slušate da li nešto ne valja i radite na tome da ga popravite. Analizirao sam i preanalizirao novi album. Ali, prateći svoj osećaj zaista volim drugu pesmu, „Seven Pillars Of Wisdom“.

Siguran sam da su u ovoj pesmi najbolji bubnjevi i gitare ikada na bilo kom albumu ili pesmi benda Sabaton. Kada čujem tu pesmu poželim da pijem pivo i pevam. Ako je to moj instinkt nakon što sam devet meseci radio na tome i slušao je iznova i iznova, siguran sam da bar nije sranje (smeh).

sabaton-interview-joakim-03

Intervju sa bendom Sabaton 2016. godine  | Photo: Marko Ristić

Takođe ste zajedno sa kompanijom Wargaming, studiom iza popularne igrice World Of Tanks, radili na spotu za pesmu „Bismark“. Da li ste u nekom trenutku razmišljali i da radite na video igri zasnovanoj na vašoj muzici?
Joakim: To bi bilo jako zabavno, ali se ne možemo baviti sa toliko projekata. Primetio si da smo izuzetno ambiciozni ljudi, svi u bendu. Ali i dalje moramo da se fokusiramo na ono u čemu smo dobri. Ako bismo napravili igru, to bi bilo sjajno. Ali ne bismo mogli da pokrenemo svoj studio, već bi morali to da radimo u saradnji sa nekim. Mogli bi da napravimo sjajnu igru, ali nije kao da industrija video igara nema dovoljno kreativnih umova, ako znaš na šta mislim.

Ja bih iskreno prvi igrao vašu strategiju. 
Joakim: I ja volim takve igre. Ja bih najradije napravio poteznu strategiju kao X-Com. Bar za neke bitke u igri.

Kao veliki fan X-Com serijala, stojim iza toga. Novi album će pratiti i turneja. Da li možemo da vas očekujemo u Srbiji uskoro?
Joakim: Ne znam zapravo, ali se jebeno nadam. Toliko sam dugo u muzičkom delu posla, Pär bi ti verovatno bolje odgovorio na ovo pitanje kada bi razgovarao sa njim. Nije kao da se nikada nećemo vratiti, samo ne znam kada zato što sam trenutno fokusiran na muziku. Nakon toga radili smo spotove pa promociju, tako da nisam bio uključen u planiranje turneje osim kada su u pitanju festivali ovog leta.

Hvala ti puno što si odvojio vreme za ovaj intervju. Za kraj, imaš li neku poruku za fanove u Srbiji?
Joakim: Biću kratak: hvala vam za sva dobra vremena i lepa sećanja. Uvek nam je zadovoljstvo da dođemo kod vas. Radujem se sledećoj poseti!

O autoru

Jovan Ristić

Editor

Contact
jovan@hardwiredmagazine.com