IZVEŠTAJI SA KONCERATA

Dubioza Kolektiv u Beogradu – Apsurdistan u Areni

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-featured
Written by Nenad Pekez

Sastav DUBIOZA KOLEKTIV nije mogao da izabere bolji termin za svoj najveći beogradski koncert. Da su znali kako će se situacija u regionu razvijati pre nego što su zakazali koncert sigurno bi se opet odlučili za početak aprila. Kada su tragovi izbora u Srbiji još uvek sveži (širom Beograda i Srbije se i dalje “viore” plakati i bilbordi sa omiljenim nam političkim junacima) i veliki protesti u BiH su već mesecima u jeku, to je trenutak zbog kojeg anti-politički, društveno angažovani sastav kao što je Dubioza Kolektiv uopšte postoji i kada njihove poruke postaju još glasnije i upadljivije.

Sinoćni koncert u Kombank Areni je tako za mnoge bio najbolji način da izbace iz sebe akumulirano nezadovoljstvo i svu negativnu energiju.

Iako su punili mnoge dvorane, domove, hale i festivale širom regiona, ipak su mi se budile neke dileme kada sam saznao da će nastupiti baš u Kombank Areni, jer je to ipak poprilično veliki izazov. Izuzetno malo regionalnih izvođača se uopšte usudi da pomisli na Arenu, a kamoli da je napuni. Mnoge sumnje su bile razbijene već sa prvim pogledom na ogromne redove ljudi koji su čekali ispred Arene da uđu na koncert. Dok su ATHEIST RAP počeli sa svirkom (oko 20.30h), parter i fan pit su bili gotovo prepuni, dok su se tribine brzim tempom punile.

atheist-rap-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Atheist Rap u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Atheist Rap. Kultni novosadski punk bend na koji nije potrebno trošiti puno reči. Bili oni predgrupa, glavni izvođači, štagod, od njih ćete uvek videti maksimalan pristup, profesionalan, eksplozivan i zabavan nastup. Bilo je primetno da većina ljudi nisu najveći fanovi ovog sastava, ali ogromnim aplauzima nakon svake pesme bilo je jasno da postoji veliko poštovanje. Ovog puta je ipak sam taj čin pristanka da nastupe kao predgrupa jednom bendu koji je dosta mlađi od njih bio jako bitan (mnogi bi rekli i iznenađujuć). Time su pokazili da pre svega nisu sujetni, da im je najviše stalo do muzike, ali i da je i te kako moguća saradnja između mlađih i starijih bendova, pa čak i ako je mlađi sastav glavni izvođač na velikom koncertu. Kulturni momci” su imali gotovo sat vremena na raspolaganju da izvedu svoj repertoar sa svim najvećim hitovima i na adekvantan način spreme publiku za glavnu atrakciju.

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Dubioza Kolektiv u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Malo nakon 22h odjeknuli su prvi udarci bubnjeva praćeni gromoglasnim ovacijama. “Volio bi’ da za Bosnu zaigra Ronaldo” zapevao je Adis, a publika vođena prepoznatljivom melodijom saksofona počela je sa razdraganim skakanjem. Bez pauze usledila je “USA”, sigurno jedna od njihovih najpopularnijih pesama koja je izazavala još veće oduševljenje, a potom i “One More Time”, koja iako nije još uvek zvanično objavljena mnogima je poznata sa njihovih prošlogodišnjih koncerata. Tek nakon naredne dve pesme: “Tranzicija” i “Fire” došlo je do male pauze i članovi sastava su se po prvi put obratili publici oduševljeni ritmom koji su posetioci nametnuli ohrabrujući ih da nastave u tom tempu. Zapravo, koncert je tek od tog trenutka počeo.

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Dubioza Kolektiv u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Serijom starijih pesama (“Eurosong”“Firma Illegal”“Marijuana”) u manje više predvidivom redosledu,Dubioza je držala brz, snažan tempo ne dozvoljavajući da pre svega parter i fan pit, gde je atmosfera bila neverovatna, dođu do predaha. Za isto vreme na samo nekim delovima tribina je vladala slična vatrena atmosfera, ali većim delom je bilo prisutno suptilnije đuskanje, ali naravno, sedenja ni u kom slučaju nije bilo. Kao vid podrške dešavanjima u domovini, pesmama “Vlast i policija”“Šuti i trpi”“Recesija” i “Kažu”Dubioza je dozvolila ljudima da se malo razbesne, slobodno podignu srednji prst u vis i tako jasno iskažu mišljenje o iskrivljenom sistemu naše sadašnjosti.

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Dubioza Kolektiv u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Počevši od “Domaćice” u kojem je svoj najznačajniji trenutak imao harmonikaš (novi član?) sa folk solažom, drugim delom koncerta su dominirali upravo ti narodnjački momenti jer su najučestalije bile pesme sa poslednjeg albuma “Apsurdistan”. Između novijih numera: “1. Maj”“KP Dom”“99%”“Sjećam se” (uz pomoć Popa iRaduleta) odsvirane su “Walter”, kada je kao uvod u numeru publika na karakterističan način podeljeno pevala refren iste, “Celebrate The Riot” i “Vidi, vidi, vidi”, pred sam kraj “regularnog” dela kada je već bilo očigledno da su ljudi počeli polako da gube snagu.

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Dubioza Kolektiv u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Imaju momci iz DK puno iskustva sa koncertima, pa su smelo na početku bisa krenuli sa akustičnom postavom, a pesme “Krivo je more 2” i “Brijuni” su poslužile svojoj svrsi. Sa upaljačima i telefonima u rukama, uz mirno njihanje i opušteniju atmosferu, publika je povratila taman toliko snage za sam vrhunac koncerta. Eruptivna“Blam blam” nije dopustila ni jednoj jedinoj osobi u Areni da stoji u mestu i ne zapeva čuvene stihove: daj mi the groove, daj mi the beat, daj mi the heat, daj smotaj taj shit”. U identičnoj atmosferi je prošla i “Kokuz”, da bi se dvočasovni set zatvorio numerama “No escape” i “Balkan Funk” uz neverovatan solo saksofona kojim je koncert završen na spektakularan način.

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Dubioza Kolektiv i Atheist Rap u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Ovim koncertom je Dubioza napravila veoma uspešan presek svoje dosadašnje zanimljive karijere. Najraznovrsniji profili ljudi, svih mogućih godina i dobi, od najmlađih do najstarijih, bili su sinoć prisutni, i oni su najbolji pokazatelj uticaja koji Dubioza Kolektiv trenutno ima na društvo, što ujedno predstavlja i veliku odgovornost. Nije bilo nekih prijatnih ili neprijatnih iznenađenja, kao ni spektakularnih scenskih efekata. Zvuk je bio odličan sve vreme, niko nije ostao uskraćen ni za jednu najpopularniju pesmu, a članovi benda su naravno pružili neverovatnu dozu energičnosti. Međutim, nije baš u celoj toj priči ni sve tako sjajno i bajno.

dubioza-kolektiv-live-belgrade-2014-photo-marko-ristic

Dubioza Kolektiv u Beogradu 2014. godine, photo Marko Ristić

Oni koji ovaj bend prate od samih početaka, ili recimo samo pre “Apsurdistana”, složiće se da ovo nije isti bend koji su krenuli da slušaju pre dosta godina. Što se tiče muzike, folk momenti su počeli da preovladavaju, a ako je harmonika stvarno novi instrument u postavi, onda možemo pretpostaviti u kom smeru će nastaviti dalje da se razvija njihova muzika. Apsurdno je to što se tekstovi koji stvarno nose jaku poruku i koji su oduvek bili njihovo najjače oružje serviraju uz nešto što predstavlja glavni zaštitni znak „hleba i igara“, a čini mi se da Dubioza nije imala tu ideju u početku. Kako je Dubioza slika naše realnosti, direktna posledica svih dešavanja na ovim prostorima onda možda ni ne treba da čudi što je taj kontroverzni i kontradiktoran element prisutan i u njihovom stvaralaštvu.

Piše Nenad Pekez

Ostavite komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.