RECENZIJE RECENZIJE ALBUMA

CONSECRATION – „Univerzum zna“ (2013)

Written by Marko Ristić

CONSECRATION
„Univerzum zna“
Post-metal/Psychedelic Rock
Geenger Records (2013)

Svojim novim ostvarenjem Consecration donose težinu rifova sa albuma “.avi” uz istovremenu ambijentalnu atmosferu ploče “Cimet”, a sve to dodatno akcentovano i vešto provučeno kroz retro psihodelične melodije i inspirativnu ezoteričnu liriku. Iako imaju ekstremno kvalitetna izdanja iza sebe, ne ustručavaju se da odu korak dalje, a to je upravo ono što svesno pomera stilske granice.

Autorska autonomija u današnje vreme hiperprodukcije neretko ostaje nezapažena i nedovoljno autoritativna. CONSECRATION su nesumnjiv dokaz da je moguće praviti ubedljive iskorake u odnosu na druge, ali što je još važnije – praviti iskorake i u odnosu na sebe same. Ovaj sastav se u svom stvaralačkom opusu prošetao kroz brojne žanrovske pustolovine ne zaustavljajući se u formi proverenog, za koju se ispostavilo da je burno pozdravljena od strane poštovalaca, već uporno težeći inovacijama.

“Univerzum Zna” je drugi deo konceptualne trilogije koja je započela u martu ove godine albumom “Cimet”, a koja će biti zaokružena naredne godine ostvarenjem koje će po svemu sudeći nositi naziv “Grob”. Materijal čitave trilogije je snimljen tokom 2011. godine u beogradskom studiju Underground, a ono što je zapanjujuće je da su neke pesme, poput naslovne “Univerzum Zna”, nastale na licu mesta tokom snimanja. Ovo samo pokazuje u kojoj meri Consecration poklanjaju pažnju doživljaju trenutka i u skladu sa tim i reaguju zadivljujućom improvizacijom. Interesantno je da su građenje svog autorskog izraza započeli na temeljima škole svojih uzora, da bi kasnije nastavili sarađujući sa njima, pa je tako miks albuma potpisao Aaron Harris (ISIS/PalmsVista studio), dok je mastering oružje James-a Plotkin-a (Plotkinworks studio). Međusobni senzibilitet ovih muzičara je očigledno prepoznat, a rezultat rada krajnje poseban.    

U poređenju sa izdanjima “Aux i “.avi“Cimet i “Univerzum Zna su otišli mnogo dalje, otvorili nove vizure i napravili otklon od pretežno sludge/ambient/doom manira do elemenata psychedelic/stoner rock-a. “Nestajanje”, kao poslednja i istovremeno najagresivnija pesma melanholičnog i, u odnosu na prethodna izdanja, ublaženog “Cimeta”, produbila je maštu o nastavku trilogije, i iz ove perspektive deluje kao adekvatan i fokusiran most između dve albumske građevine. Svojim novim ostavrenjem Consecration donose težinu rifova “.avija” uz istovremenu ambijentalnu atmosferu  “Cimeta”, a sve to dodatno akcentovano i vešto provučeno kroz retro psihodelične melodije i inspirativnu ezoteričnu liriku. Iako imaju ekstremno kvalitetna izdanja iza sebe, ne ustručavaju se da odu korak dalje, a to je upravo ono što svesno pomera stilske granice. Dinamika pesama se prirodno gradi kroz kombinovanje gorkih distorzija sa atmosferičnim pasažima, dok vokali podvlače nežnu notu melanholije koja vas zaista vozi kroz vama svojstveni univerzum. Umetnički doprinos omotu je tu i da vizuelno podstakne maštu na lepote neistraženih prostranstava.

Snažnu uvertiru albuma iznosi zanosna lepota “Vertikale”. Svojim hipnotišućim karakterom putuje u pravom Consecration maniru, gde se konstantno oseća ta živa atmosfera i svojevrsno pulsiranje, a zahvaljujući vrhunskim, manijakalno odrađenim efektima, ova stvar jednostavno pleni. Na prvo slušanje zbunjujuća, usled očigledne promene zvuka i tipične minutaže, ali naposletku opravdan i stabilan stub albuma, aždaja od pesme, “Luka Čeh”, odlučno je survala svoje zverske elemente gotovo obezglavljujući. Težina distorzija je utihnula tokom akustične “Stepenice, Zvezde”, koja predstavlja svojevrsni pandan laganoj “Ne Dam Ovaj Dan Još Uvek” sa prvog dela trilogije. I tu se čitaju zajednički motivi ovih albuma, koji su interpretirani na drugačiji način, kao i promišljanje u kontekstu pakovanja svih snimljenih pesama na tri albumska formata.

Tradicija narativnih deonica koju su na “.aviju započeli sa “Somnom” uz Mitu (Block Out) kao interpretatora stihova, a na Cimetu” produbili sa Bajagom, tokom naslovne pesme “Univerzum Zna” su zaokružili citatima Milana Oklopdžića iz romana “CA. Blues, koje srčano iznosi Stevan Mijatović. Uz nežni Tool prizvuk, prigušenim, laganim i zlokobnim vođenjem atmosfere, DaniloMatija i Ivan diktiraju melodiju koja je porozna uz svu tvrdoću, ispunjena bojom i osećajima, i na trenutke opipljiva. Tema koja je bila sprovedena na prvom albumu kroz pesmu “Passage (Aux)” sada je dobila svoj razrađeni oblik u vidu sanjivog akustičnog “Prolaza” koji savršeno vodi do petnaestominutne flojdovske građevine – “Gilmore”. Njena dubina atmosfere lagano se gradi obrisima gitare na koje savršeno naležu filmski semplovi, da bi u nastavku poprimila intenzitet tvrđih rifova uz izražajne podrhtavajuće vokale. Bestidno preturanje po najintenzivnijim emocijama.

Consecration imaju jaku viziju i šalju jednu široku poruku, čija zdrava logika izlazi izvan okvira dominantno muzičkog iskustva. Ljubav i posvećenost isijava iz svake note, sadržajno i suštinski. “Univerzumom”, kao snažnom i prodornom celinom, demonstrirali su punoću zvuka koja je neposredna i iskrena, koja ispunjava zvučni krajolik svojstvenim Consecration zračenjem i koja budi intenzivno iskustvo trenutka, nesputanu lepotu muzike i osećaj potpune ukinutosti u vremenu.

Piše Nevena Balalić

Spisak pesama:

1. Vertikala
2. Luka Čeh
3. Stepenice, Zvezde
4. Univerzum Zna
5. Prolaz
6. Gilmore

4

Svojim novim ostvarenjem Consecration donose težinu rifova sa albuma “.avi” uz istovremenu ambijentalnu atmosferu ploče “Cimet”, a sve to dodatno akcentovano i vešto provučeno kroz retro psihodelične melodije i inspirativnu ezoteričnu liriku. Iako imaju ekstremno kvalitetna izdanja iza sebe, ne ustručavaju se da odu korak dalje, a to je upravo ono što svesno pomera stilske granice.

O autoru

Marko Ristić

Editor-in-Chief

Contact
marko@hardwiredmagazine.com

Dodaj komentar